Mijn gedachtengoed over gezonde voeding

Wat is gezonde voeding?

 

Deze vraag lijk heel simpel he? Je denk misschien … duhhh … iedereen weet toch wel wat gezonde voeding is. Dat een appel gezond is en een zak chips niet ….

 

Maar helaas … zo zwart – wit is het niet.

 

Als je op googled op ‘gezonde voeding’ krijg je een heleboel informatie. Veel informatie is juist, andere weer niet en daarnaast spreken veel artikelen elkaar tegen.

 

Wat moet je nu geloven?

 

Dat is lastig hè?

 

Dan komt er ook nog eens bij dat als voor mij iets gezond is dat dat niet automatisch voor jou ook geldt. Voeding is een persoonlijk verhaal. Ik pas ook niet zomaar in jouw kleding een wellicht vind ik jouw interieur wel mooi maar zou ik mijn huis toch niet zo inrichten.

 

Ik zal je mijn visie delen over gezonde voeding. Wellicht herken je je in veel dingen en zeg je ow ja! Dat is voor mij ook handig en fijn.

 

Ik heb een aantal peilers / punten die bij mij vallen onder gezonde voeding.

 

1.       Ik beschouw mijn voedingspatroon als gezond. Dat wil zeggen dat ik als vuistregel neem dat ik voor 80% gezonde producten gebruik en voor 20% producten die minder gezond zijn.

Voor mij zijn er dus geen ‘verboden’ producten of producten waarvan ik vindt dat ik ze niet kan of mag eten. Dat wil niet zeggen dat ik de hele dag snack en snaai. Regelmatig sla ik een traktatie af. Dat is omdat ik daarvoor kies en niet omdat ik het niet mag eten.

In mijn beleving is een voedingspatroon pas gezond als je ook af en toe kunt genieten van producten die minder gezond zijn. Dus in de zomer een lekker ijsje bij de ijsboerderij? Vooral af en toe doen!

 

2.       Ik kies zoveel mogelijk voor onbewerkte producten. Dat zijn producten waar de fabrikant zo min mogelijk invloed op heeft gehad. Producten zoals moeder natuur ze ooit bedoeld heeft. Producten met geen of zo min mogelijk toevoegingen. Pakjes en zakjes komen er bij mij niet in en lees in de supermarkt altijd op de verpakking (wel achterop natuurlijk) wat er in het product zit. Hierdoor weet ik wat ik eet én smaakt mijn eten ook nog eens écht lekker (en niet naar zout of smaakstoffen)

 

3.       Ik eet heel veel groenten en fruit. Bij (bijna) iedere maaltijd eten we groenten of  fruit en ook als tussendoortje gaat het er prima in. Groenten en fruit zijn héérlijk. Je kunt op heel veel manieren variëren. Ze zorgen voor voedingsvezels, vitamines en mineralen. Bijkomend voordeel is dat je ook nog spierballen krijgt van het slepen met die zware tassen.

 

4.       Ik kies voor volkoren producten. En nee dit is echt geen rocket science. Kijk een iets verder dan ooghoogte in het rek van de rijst, pasta en het brood. Volkorenvarianten zijn veel gezonder dan hun ‘witte’ broertjes of zusjes. Ze bevatten (veel meer) vezels en daar worden je darmen blij van. Daarnaast zorgen ze langer voor een voldaan gevoel én je lichaam doet er langer over om de glucose uit deze producten op te nemen waardoor je bloedsuikerspiegel veel minder snel stijgt.

 

5.       Ik laat light producten mooi in de supermarkt liggen. No words needed. Deze producten zitten vol zoetstoffen en andere toevoegingen. Lekker laten liggen. En kies ik soms voor een minder gezond product? Dan pak ik de ‘gewone’ variant. 

 

6.       Ik drink liters water en thee. Veel drinken is goed. Het reinigt, je darmen hebben vocht nodig voor een goede vertering en je afvalstoffen worden beter afgevoerd. Daarnaast wordt ‘dorst’ vaak verward met ‘honger’. Dus als je voldoende drinkt en je voelt dat je honger hebt dan is de kans groot dat je lichaam echt om voeding vraagt

 

7.       Ik wil mezelf ‘voeden’ in niet ‘vullen’.  Dit lukt met de keuze voor veel verse producten én door veel te variëren. Vitamines en mineralen zijn heel belangrijk en je krijgt ze binnen als je voldoende varieert in je voeding.

 

8.       Waar het lukt kies ik voor biologische producten. Met name groenten, fruit en vlees. Het is geen múst voor me en mijn portemonnee vindt het ook niet altijd leuk. Toch vind ik het fijn om biologische producten te gebruiken. Ik vind dat ze ‘respectvoller’ behandeld zijn en ze bevatten minder bestrijdingsmiddelen (of antibiotica) dan reguliere varianten.

 

Deze opsomming kan oneindig doorgaan. Ik denk dat bovenstaande punten de basis zijn van mijn gedachtengang over gezonde voeding.

 

Denk er zelf eens over na? Hoe zit dat bij jou?

 

Ik hoop dat ik je er in ieder geval mee aan het denken heb kunnen zetten.