5 tips om fit te blijven op vakantie

Gevoelig onderwerp, of niet? Ik ben altijd wel heel erg benieuwd hoe dit bij anderen werkt. Vaak hoor ik mensen zuchten en puffen tijdens hun trainingen in de eerste week na hun vakantie. Dat is niet zo vreemd als blijkt dat de trainingen er in de vakantie bij zijn ingeschoten .... en niets is zo frustrerend als ... inderdaad .... jezelf tegen komen na op de eerste training na een lange en (te) lui vakantie ....

Als je op vakantie bent ben je niet in je vertrouwde omgeving of sportschool en is het door de regel ook minder makkelijk om je trainingsritme aan te houden. Dit is op zich niet zo'n probleem. Een korte periode met meer rust is zeker voor fanatieke sporters ook wel eens welkom. Maar helemaal NIETS doen .... dat is weer het andere uiterste. De smoes 'ik was op vakantie dus ik heb niet kunnen trainen' werkt bij mij niet. Trainen kun je namelijk altijd :) Deze 5 tips geef ik je om toch lekker fit te blijven in je vakantie zodat je na de vakantie weer lekker aan de gang kunt in je eigen / structurele trainingsritme:

1. Neem een paar makkelijke schoenen mee en maak iedere dag een flinke avondwandeling. Wandelen kan altijd en overal en het leuke van wandelen is: je komt vaak op hele mooie plekjes die je nooit had ontdekt als je je tochtje niet gemaakt had. Natuurlijk kun je er ook een rondje 'hardlopen' van maken in plaats van wandelen.

2. Plan in je vakantie een aantal actieve uitjes: mountainbiken, snorkelen, raften, hiken ... tal van mogelijkheden. Het is daarbij voor je lijf ook nog eens super goed om andere spiergroepen aan te spreken dan de groepen die je áltijd al traint.

3. Blijf grote spiergroepen 3 keer in de week trainen (plan een sessie van ongeveer 15 minuten voor squats, lunges, pushups, burpees en core training). Je hebt hiervoor geen materialen nodig dus dit kun je overal lekker uitvoeren. En natuurlijk stimuleer je je reisgezelschap om lekker mee te doen.

4. Ga voor of na het ontbijt een aantal baantjes trekken. Het zwembad is vroeg in de ochtend door de regel nog niet druk bezet dus ruimte genoeg om een kwartiertje lekker gas te geven.

5. En kun je het écht niet missen .... loop op je vakantielocatie eens een sportschool binnen. Wellicht ben je van harte welkom om hier je trainingen af te werken.

Succes en neem van mij aan .... je eerste training na je vakantie gaat stukken beter dan voorheen.