6 tips om gezonder en gevarieerder te eten met het hele gezin

Etenstijd … een moment van samenzijn en gezelligheid. Zou je denken toch?  Helaas is dit niet altijd het geval, zéker niet met kinderen erbij aan tafel. Buiten het feit dat kinderen vaak niet kunnen stilzitten zijn het vaak ook nog slechte eters. Lange neuzen en chagrijnige gezichten, mensen met kinderen en een gezin weten maar al te goed hoe dit werkt.

 

Ik herken het zelf ook. Sjoerd is vooral met warm eten kieskeurig. Waar hij voorheen (lees tot zijn vierde jaar) ongeveer alles lustte is het tegenwoordig steeds lastiger om iets te vinden wat hij lekker vindt. Natuurlijk zijn er wel gerechten, maar we kunnen moeilijk alleen maar spaghetti, pizza, boontjes of frietjes eten ….

Ik vind het, net als iedere ouder denk ik, belangrijk dat Sjoerd gezond eet. Maar ik kies ervoor om nooit een drama te maken aan tafel. Ik stimuleer hem om gezond te eten en te variëren maar ik dwing hem niet. Eten is voor mij nog altijd een moment van samenzijn, rust en gezelligheid. Vanuit deze basis ‘stuur’ ik Sjoerd bij het maken van gezonde keuzes of het proeven van iets wat hij niet lust.

Ik heb een aantal tools die ik inzet om Sjoerd gezonder en gevarieerder te laten eten. Uiteraard deel ik ze graag met je. Wellicht heb je er iets aan of geeft het je een inzicht waar je iets mee kunt.

 

 

Tip 1: Betrek je kinderen waar het lukt bij het bereiden van het eten. Zo leren ze waar het eten vandaan komt en zijn ze sneller geneigd om er ook daadwerkelijk van te eten.

 

Tip 2: Kies voor gerechten die je aan tafel kunt samenstellen. Denk aan wraps of taco’s. Op deze manier kan ieder zijn eigen voorkeur op zijn bord leggen en kan iedereen genieten van zijn of haar maaltijd.

 

Tip 3: Maak een overzicht van gezonde gerechten die iedereen lust. Laat je kinderen iedere week één of twee dagen een gerecht hiervan kiezen.

 

Tip 4: Combineer zelf met de ingrediënten van bovenstaande gerechten en maak zelf nieuwe creaties.

 

Tip 5: Geef gerechten leuke namen. Kabouterballen zijn véél lekkerder dan gehaktballetjes in tomatensaus.

 

Tip 6: Zorg ervoor dat er altijd iets gezonds te snacken op tafel staat, naast het gerecht wat jij maakt. Eten jullie bijvoorbeeld bloemkool? Zet er dan een bakje met stukjes kommer en paprika bij.