Gezonder gaan eten ... waar moet ik beginnen ....

In mijn omgeving hoor ik vaak de opmerking: ‘Ik moet gezonder gaan eten’.

Wellicht een herkenbare kreet voor je …… Maar hoe ga je dat doen en wat is er voor nodig om gezonder te kúnnen gaan eten?

 

Het begint met het vergaren van kennis. Als je weinig weet over voeding dan is het bijzonder lastig om gezonde keuzes te maken. Daarna is er maar één manier om gezonder te gaan eten: de kennis die je hebt daadwerkelijk gaan toepassen.

 

In dit blog geef ik je informatie over voeding. Dat is de basis die je nodig hebt om je voedingspatroon te kunnen verbeteren. Het is een beetje een 'theoretisch' stukje maar doe er vooral je voordeel mee. 

 

Zonder voeding kunnen we niet leven. Voeding heeft verschillende functies voor ons lichaam:

1. Het leveren van energie

2. Het opbouwen en herstellen van weefsels

3. Het regelen van lichaamsprocessen

 

 

Voeding is opgebouwd uit voedingsstoffen. De voedingsstoffen kunnen we indelen in 7 groepen: koolhydraten, vetten, eiwitten, vitamines, mineralen, water en alcohol. De eerste 6 stoffen zijn essentiële voedingsstoffen. Deze moeten we opnemen met ons eten omdat ons lichaam ze niet zelf kan aanmaken. Alcohol daarentegen is geen essentiële voedingsstof. Het lichaam heeft geen alcohol nodig om goed te kunnen functioneren.

 

Tijdens de spijsvertering worden de voedingsstoffen opgenomen. Dit gebeurt in onze darm. Vervolgens worden de voedingsstoffen (in verkleinde delen) vervoerd naar alle lichaamscellen. De cellen gebruiken de voedingsstoffen om hun eigen (specifieke) functie uit te voeren.

 

Brandstoffen zijn de voedingsstoffen die energie leveren. Dit zijn koolhydraten en vetten en in sommige gevallen eiwitten. Ook alcohol kan dienen als energiebron. Alle voedingsstoffen leveren een verschillende hoeveelheid energie. Eén gram vet levert bijvoorbeeld 2 keer zoveel energie als één gram koolhydraten. 

Bouwstoffen zijn de voedingsstoffen die ons lichaam gebruikt voor de opbouw en het herstel van onze weefsels. Dit zijn eiwitten, mineralen en water. Ook vet kan dienen als bouwstof. 

Beschermende stoffen zijn de voedingsstoffen die onze lichaamsprocessen reguleren. Dit zijn vitamines en mineralen. Denk hierbij aan het verteren van voedingsstoffen in het spijsverteringskanaal.

 

De Gezondheidsraad heeft richtlijnen opgesteld voor gezonde voeding. Dit zijn algemene richtlijnen die bijdragen aan het vergroten van je kennis. De meest waardevolle richtlijnen vind je hieronder.

 

1.       Zorg voor gevarieerde voeding

2.       Zorg dagelijks voor voldoende lichaamsbeweging

3.       Gebruik dagelijks ruim groente, fruit en volkorenproducten

4.       Eet regelmatig vis

5.       Beperk het gebruik van voeding en dranken met suikers en een hoog gehalte aan voedingszuur

6.       Beperk inname van keukenzout

7.       Wees matig met alcoholgebruik

 

Uiteraard is het belangrijk om bij iedere richtlijn te kijken (of ontdekken) hoe dit voor jou als persoon werkt. Iedereen is anders en iedereen heeft verschillende behoeftes. Het is een indicatie, een richtlijn. Het geeft je een richting om in te denken. Vanuit deze basis kun je je verder gaan verdiepen.