Het perfecte eetpatroon van een voedingscoach

 

Heb ik je aandacht weten te trekken met deze titel? En denk je nu: dat wil ik ook?

 

 

Dan mag je bij deze de illusie loslaten.

 

Ik zal niet generaliseren en niet spreken voor alle ‘voedingscoaches’ maar ‘nee’ mijn eetpatroon is niet perfect. En gelukkig niet!

 

Nu vraag je je misschien af: waarom ik er gelukkig mee ben dat mijn eetpatroon niet perfect is.

 

 ‘ Want je bent toch voedingscoach?’

 

Dat klopt! Ik zeg ook niet dat mijn eetpatroon niet gezond is maar …….. perfect en gezond zijn twee verschillende dingen.

 

Ik wil graag mijn visie over een gezond eetpatroon met je delen. Dan snap je wellicht ook waarom ik een perfect eetpatroon niet als gezond bestempel.

 

Een gezond eetpatroon is een eetpatroon waarbij je basisvoeding gezond is. Over gezonde voeding schreef ik eerder een blog (klik hier als je het nog eens wil lezen). Als je basis in orde is en bestaat uit gezonde producten dan is het helemaal prima om af en toe iets te eten ‘omdat het lekker is’ of voor ‘de gezelligheid’. Mijn advies is om hierin een verhouding van 80-20 aan te houden. Dus 80% van wat je eet is gezond en voedzaam en 20% is lekker en bevat wellicht minder vitamines en mineralen (en meer ‘lege’ calorieën). En dat de verhouding de ene week 60-40 is en de andere week 90-10 is helemaal prima. Maar je snapt hopelijk de kern van de boodschap.

 

Wil je een ‘perfect eetpatroon’ nastreven dan zul je voor 100% producten kiezen die gezond zijn (onbewerkt, voedzaam, veel vezels, vitamines, mineralen). Dit is voor je lichaam natuurlijk heel erg fijn. Je krijgt geen stoffen binnen waar je lichaam niets mee kan dus je lichaam hoeft ook geen ‘onnodige’ afvalstoffen te verwijderen (mits je natuurlijk niet allergisch of overgevoelig bent voor onderdelen die ook in gezonde voeding voorkomen (bijv gluten of melksuikers), maar dat is een ander verhaal).

 

100% gezond eten is heel goed voor je lijf maar is het ook goed voor je mentale gezondheid? Ik denk van niet. Als jij een perfect eetpatroon nastreeft hoe ga je dan om met etentjes buiten de deur? Met een borrel op het werk? Met een middagje high tea met je beste vriendinnen? …. En zo nog vele andere sociale gebeurtenissen. Ga je die overslaan omdat het aanbod in voeding niet past binnen je gedachtengoed? Of ga je overleven op een glaasje spa terwijl iedereen een wijntje drinkt en hier en daar een hapje neemt? Misschien herken je jezelf hierin en misschien ook niet. Maar wat ik duidelijk wil maken is dat het nastreven van een perfect eetpatroon grote inbreuk maken op je sociale leven. En het is de vraag of je daar uiteindelijk gelukkig van wordt.

 

Dus coach ik mijn klanten naar een perfect eetpatroon? Nee! Absoluut niet! Ik ondersteun mijn klanten bij het (her)vormen van een gezond en stabiel eetpatroon waarbij er zeker ruimte is voor sociale gelegenheden. Maar ook hier geldt: er is altijd wel keuze dus het is up to you of jij kiest voor de bitterballen of de olijven.